mandag 20. januar 2014

Mer Karibien og mer besøk.

Vi storkoste oss en uke til på Tobago sammen med Siri og Thorstein. Vi fikk sett masse flotte fugler. Blandt annet masse kolibrier i en frukthage åpen for besøkende.

DSCN1050 DSCN1063

Det var masser av dem der, som en sverm som fløy rundt oss. Veldig lite redde, og med masse forskjellige flotte farger.

IMGP2953

IMGP2957

Vi leide bil og dro på roadtrip. Jørgen greide å kjøre to hele dager på feil side av veien. Vi hadde heldig vis bil med automat. Det eneste var at det hendte han slo på vindusviskerne når han skulle ha blinklys.

IMGP2989 IMGP2993 Vi fikk sett hele øya på disse to dagene. Vi stoppet også innom en bitte liten dyrehage på turen. Michael, som hadde dyrene i hagen sin hadde både papegøyer, Caimans (små krokodiller), ape, slanger, og skilpadder.

IMGP3004

Apekatten “stjeler” peanøtter ut av lommene til Thorstein.DSCN1223 DSCN1226  IMGP3010

Landskilpaddene var skikkelig tunge. De stakk raskt hodet ut av skallet etter de ble plukket opp. Vi så masse fine strender på denne turen og spiste i en restaurant på påler i sanden i byen Cascara. Kjempegod mat på Cascreole.

Dagen etter dro vi også til en foss. Argyle falls, som skal være veldig idyllisk. Vi kommer jo fra et land med langt mer spektakulære fossefall, men det var fint der, og vi hadde selvfølgelig med shampo og såpe.

Vi gikk opp til den øverste kulpen og mesket oss med et riktig ferskvannsbad. Superdeilig når en er vant til å spare på ferskvannet ombord.

DSCN1240 IMGP3022

IMGP3026IMGP3034

Den siste dagen på Tobago tok gjestene livet fullstendig med ro, og jeg og Jørgen fikk oss en surfetime på stranda. Jeg har stilen inne ser dere.

Surfing var skikkelig gøy! Både jeg og Jørgen kom oss opp på brettet, dog ikke så lenge. Og så bærer det vestover og tilbake til Trinnidad hvor Siri og Thorstein skal hjem dagen etter.

Vi feirer et hyggelig besøk med is til frokost den dagen de dro. Mange kjenner jo oss Vaagan-jenter. Vi gir ikke fra oss isen så lett.

DSCN1282 DSCN1283

Så har jeg og Jørgen 24 timer på oss til å sule opp etter første besøk, for da kommer besøk nr to. Svigermor Nina og hennes venninne Lena. De får såvidt sovet ut etter den lange reisen før vi setter avgårde på et døgns seilas til Union Island. De var nok litt skeptiske i starten da bølgene ble litt store og vi suste avgårde i kuling. Formen var nok så som så også, men de sov faktisk litt, og alle ombord spiste godt da Jørgen serverte spaghetti like før vi kom frem til Clifton på Union Island.

Vi kom frem på kvelden etter det ble mørkt og det var spennende å se hvordan øya og Clifton så ut dagen etter. Velkommen til Karibien damer! Azurblått hav og fargerike omgivelser.

DSCN1295 DSCN1298 DSCN1300

På stranden finns det et basseng med haier! Noen bedagelige Nurse-sharks.

DSCN1302 DSCN1303

Det er noen skikkelige fargerike fruktboder og suvernirbutikker her. Vi møter en hyggelig fyr som liker nordmenn. Han har jobbet sammen med norske sjømenn på en båt og sier de lærte han masse nyttige ting. Han selger ferske kokosnøtter. Mmm, deilig ferskt kokosvann. Vi får også med oss fersk kokoskjøtt, som smaker nesten som nøtter.

DSCN1306 DSCN1309

I Karibien må man ofte vente lenge på noe godt, men da er det ofte noe ekstra godt og morsomt.

Jørgen ville gjerne ha Roti til middag. En vanlig karibisk rett. Men damen i den lille boden var utsolgt. Men for oss skulle hun løpe hjem på kjøkkenet sitt og lage mer, vi kunne komme tilbake om 30 min. Vi er blitt vant til at ting går i Karibientid her og var ikke tilbake før etter 45 min. Der var ingen dame… Vi satte oss ned på bordet hennes og ventet, og ventet. Etter en time kom en liten gutt forbi og Nina viste råd. Hun spurte om han kjente damen? Det gjorde han. Han fikk en tier for å løpe bort å spørre om maten ikke kom snart. For en fart han fikk, og etter noen minutter kom han tilbake og sa at maten var ferdig og damen var på vei. Vi ventet litt til…Så kom hun endelig, med duk og tallerkener og servietter og alle barna i nabolaget. De lekte i trærne rundt oss og sang mens vi spiste deilig roti. Endelig.

Nina forelsket seg i en søt geitekilling roti-damen hadde.

DSCN1318 DSCN1320

Union Island er også Re-Union Island. Vi treffer Eventyr igjen! Et lykkelig gjensyn. Vi overekker litt forsinkede julegaver ombord hos dem.

DSCN1324DSCN1322   Nå blir du skikkelig TangaTrond, Anders.DSCN1326

Alle fikk hjemmesydde ting med stoffer fra Gambia. Etterpå dro vi på Happy Island, en bar ute på revet. Vår første paraplydrink i Karibien faktisk. Uten paraply vel og merke..

Her i Karibien er det masse vind og masse kitere. Det er lenge siden vi har funnet et egnet sed å kite så vi ankrer ved Fregatt Island og blåser opp den lille kiten vår. Det er litt for mye vind til den store desverre, men nå har vi fått tørrtrent litt på det vi ikke har fått trent på før. Posisjonere brettet, og bodydrag opp mot vinden. Vi prøvde å komme oss opp på brettet også, men lillekiten er jo bare en treningskite og alt for liten til å løfte oss. Men gøy var det og leppene og håndbakene er skikkelig solbrente selv om vi smurte oss godt. Og her i Karibien får vi helt sikkert sjansen til å kite masse mer.

IMG_5344 IMG_5350

Damene koste seg på stranden og snorkla litt. Vi snorkla litt på ettermiddagen også, før vi hadde Eventyr over på Lørdagsgraut!